:)

My photo
kuala lumpur, Malaysia
Nur Syamimi. gadis berkaca mata. books, cats, runningman, sports, hindi, baking, cards-lover. happy reading ppl ! =) "sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah"

18 September 2012

berhati-hati menjaga hati ^^

[ In the name of Allah, most merciful and most compassionate ]

lama tak update, huh ? busy ? busy lah jugak. even tak sebusy budak2 medic, kita seharusnya menyibukkan diri kita dengan perkara-perkara yang berfaedah. untuk yang masih belum tahu, *ada ke?* alhamdulillah, aku telah berjaya ditawarkan untuk menyambung pengajian di UIA kuantan dalam bidang optometri. "optometri tu apa ?"  senang cite, optometri ni belajar benda yang berkait rapat dengan our EYE :) yess. mata adalah salah satu anggota badan yang susah nak dijaga selain lidah dan juga hati. 

firman Allah dalam surah an-nur, ayat 35 :


"Allah is the Light of the heavens and the earth. The parable of His Light is as (if there were) a niche and within it a lamp, the lamp is in glass, the glass as it were a brilliant star, lit from a blessed tree, an olive, neither of the east (i.e. neither it gets sun-rays only in the morning) nor of the west (i.e. nor it gets sun-rays only in the afternoon, but it is exposed to the sun all day long), whose oil would almost glow forth (of itself), though no fire touched it. Light upon Light! Allah guides to His Light whom He wills. And Allah sets forth parables for mankind, and Allah is All-Knower of everything."


so far, dah 2 minggu aku terpaksa rela untuk stay kat kuantan. and alhamdulillah, aku boleh kata aku dah boleh adapt kot dengan environment baru kt sini. 1st time jauh dari rumah, 1st time tak boleh balik selalu, 1st time kena balik nak bas yg perjalanannya hampir memakan masa selama 3 jam, 1st time kena pergi beli tiket pergi balik sendiri.boleh dikatakan semuanya adalah kali pertama. masa kena tinggal tu, hoh, waa cakap lu, gila sedih sebak rasa nak menjerit je jangan tinggalkan adik kat sini sorg2. ye lahh. mana ada pak mak sedara sepupu sepapat kt pahang ni weyh. nobody. hujung minggu pon mana mak ayah larat nak datang jenguk kat sini. huu. tengok orang lain yang dok angkut2 beg hujung minggu tu buat hati rasa erghhh. tapi tu lahh. Allah tu Maha Adil. dulu kt cfs, orang dok tengok muka aku je yang akan senyum sampai ke telinga bila tiba hujung minggu. sekarang, turn aku lah pulak tengok orang lain gitu. ye dak ? sebab Dia tahu aku mampu, sebab tu aku dicampakkan ke bumi kuantan ni. :')

[48:4]

bumi kuantan sungguh jauh berbeza dengan bumi gombak. suasana di sini, subhanallah, ketenangannya sungguh tidak tergambar dengan kata-kata. hanya yang pernah berada di sini dapat merasai, betapa tenangnya uia kuantan =) and di kesempatan ini jugak aku nak ucapkan terima kasih yang tidak terhingga buat sahabat2 yang sentiasa ada waktu jatuh bangun aku sepanjang di cfs n seterusnya di kuantan ini. honestly, tiada kalian, tiadalah syamimi yang mampu untuk senyum menyatakan bahawa dia bangga menjadi salah seorang warga iium kuantan <3 and of course, pada mulanya, boleh dikatakan, banyak kali jugak lah menangis tu. perkara biasa kot time mula2 masuk. heh. antaranya, akhirnya, aku n sahabat yang paling aku baik masa sekolah dulu dah terpisah. siapa lagi kalau bukan anis amira. huu. byk kali jugak lah mesej ctct kt fb. dulu nak story apa2 pon sng je. pagi ptg siang malam dok berkepit. problem dia, problem aku. problem aku, problem dia. bak kata org cubit paha kiri, paha kanan terasa tuu. last kali kat sini, hah. ambik kau. mahallah lain, kulliyyah pon lain. waktu makan hujung minggu je la dpt jumpa kau nis. huu. rasa lain gila kot kau takde. :'( aahhh. takpe lah. at least kita masih satu u lagi kan ? huu. :') aku doakan agar kau dapat jadi ahli farmasi muslim yang berjaya suatu hari nanti. aamiin ^^

nafilah tak dapat dikesan ketika ini. :)

 setakat ni study, so far, alhamdulillah. lecturer pon mostly baik2 belaka. happening n excited nak mengajar kami2 yang baru masuk ni :)  senior apatah lagi. semuaaaaaa baik-baik sangat. huu. sem ni aku ambik 8 subjek. 20.5 hours credit. bm kerjaya, study circle, ungs, biochem, anatomy, psychology, optics and nutrition. tak pernah2 kat cfs ambik subjek banyak gini. paling banyak pon aku rasa 4-5 subjek je. but once again, Allah tahu kita semua mampu. so, just move on. "sesiapa yang berusaha, dia pasti akan berjaya" :)

usaha, doa, tawakal. n jaga hubungan dengan Allah, ibu bapa, fam, guru-guru dan sahabat-sahabat. itu je aku pegang since smakl dulu. takde rahsia apa2 pon. takde pon makan ubat jadi pandai ke, kuat ingatan ke, minum air rebusan buku ke. heheh~

orang lain boleh, kenapa kita tak boleh ? :)

oke. sambung nanti. kena get ready utk presentation pbl pula. huu. hari ni heaven sbb kls cancel. malam je ada class. psycho. hope tak ngantuk. huehuehue. mohan doa kalian. :')

# sekadar selingan :
"MENCARI JODOH itu seperti bermain TREASURE HUNT.
Tak cari tak jumpa, kalau jumpa pun mungkin orang lain punya :p "

 so, kesimpulannya, mari kita fokus dulu pada tanggungjawab utama kita sebagai seorang pelajar dan juga as a khalifah di muka bumi Allah ini. dah tiba masa nanti, nak fikir 24/7 pon takde sape nak hirau. ;)

"You don't choose your family. They are God's gift to you, as you are to them" -Desmond Tutu-

:'(

# rindu mak ayah fam cimot bagai nak gila. chronic homesick disease. ergghh.
# osteoarthirtis ohhh osteoarthritis.
# cepatlah cuti. hmmm.
# oh ya, duduk sini lama-lama mmg boleh kurus ! >.<

2 comments:

doubleA said...

wuwuwuwu sedih. jangan lupakan aku T.T

mimi said...

eh cepatnya kau baca. :') wuwuwu. mana pnah aku lupa kau. >.< jgn lupa aku jugak. isk isk.